Monday 26 December 2011

Lesson learned about Barefoot running shoes.

IMG_2984

Mina skor får allt stå kvar i hyllan ett tag till.

 

Temposänkning från 5:40/km till 5:10/km. Endast lite känning i vaderna dagarna efter. Knäproblem borta.

Så var det när min man började springa med sina Barefoot från Merrell. Jag testade mina i Spanien i november och wow vilken härlig löparkänsla det var i dem! Jag fick dock lite känningar i mina vrister. Jag sprang totalt 3 gånger, max 10 min varje gång och jag varvade med gång. Jag var ordentligt öm i vristerna efter detta. Väl hemma i betydligt kallare Sverige tog jag en ny runa i det friska vintervädret. Nu gjorde det ungefär lika ont och när jag kom in upptäckte jag att ena vristen var helt svullen. Ehum, hur var det egentligen nu med detta att lyssna på kroppen? =) Gissar att jag var mest förvånad över att det var kroppen och inte flåset som begränsade mig. Nu i efterhand har jag insett att min man är en naturbegåvning och att jag själv tillhör den mer vanliga skaran som bör ta det ytterst försiktigt när man börjar med Barefoot. Jag fick snällt plocka fram mina hederliga Asics igen och trampa runt i dem. Mina Merrell får stå kvar i hyllan ett tag till och enbart användas för promenader tills mina vrister är redo för en tur i dem igen. Min vän sjukgymnasten har tipsat mig om utfall och tåhävning för att stärka vristerna, vilket jag faktiskt ägnar mig åt när jag tränar ur Charlottes Perrellis träningsbok.

Någon som har efarenhet av Barefoot att dela med sig av?

2 comments:

  1. Hej, vad kul att få ta del av dina blogg inlägg igen :D skönt att ta ett break det behöver vi alla ibland. Blir så fascinerad över att du mår så bra nu och att maten är så enkel. Vi krånglar nog till det mesta för mycket, istället för att äta saker i sin rätta form. Som vanligt blir det spännande att fortsätta följa din resa. Önskar dig en God jul och ett Gott nytt År!

    Kram Cathrine

    ReplyDelete
  2. Jag håller med dig. Jag tror också att vi krånglar till många saker. Detsamma önskar jag dig!!! =)
    kram
    Jessica

    ReplyDelete