Friday 20 May 2011

Puuuhhh…

Oj oj oj vilken tuff resa jag har varit med om. Jag fick diagnosen lunginflammation som jag skrev om i förra inlägget. Dessvärre hjälpte inte penicillinet jag fick. Jag blev sämre och efter en koll på vårdcentralen blev det ambulans till sjukhus med syrgas! Det var inte roligt. Efter dropp och en ny sorts antibiotika skickade de hem mig men jag återvände på kvällen när febern steg till 40.1 grader... Jag blev då inlagd och fick antibiotika intravenöst. Jag fick ligga på intensiven och de kollade mitt blodtryck var 15:e minut. Detta var heller inte roligt. Först fjärde sorten antibiotika bet och det var en stark sort som slår ut allt... Jag har inte vågat ta reda på vad det var för sort och jag vill inte läsa på om några biverkningar. Då oroar jag mig bara för det. Jag har nu varit hemma från sjukhuset i 1.5 vecka och orken kommer långsamt tillbaka. Jag gör lite saker och sedan får jag lägga mig att vila.

När jag låg där ensam på natten och febern inte ville ge med sig och de tog prover efter prover lovade jag mig själv att om jag kom hel ur det här skulle jag ta tag i mina magproblem på allvar. Jag tror nämligen att de är en av orsakerna till att jag blev så sjuk. Min kropp orkade inte helt enkelt. Jag äter väldigt hälsosamt men kan inte tillgodogöra mig maten av någon anledning. På måndag skall jag till en läkare och jag skall även träffa min ayurvediska hälsorådgivare och min homeopat tillika kinesiolog ( de två sistnämnda arbetar ihop ).

En riktig rysare var det här mina vänner och jag är väldigt försiktig  och ödmjuk just nu. Jag är även lite nojjig och vill inte träffa folk som är sjuka. Jag måste bygga upp mitt immunförsvar ordentligt först. I förrgår orkade jag meditera för första gången! Jätteskönt! Jag ser nu fram emot att kunna yoga och att ta en långpromenad ( vilket känns väldigt långt borta just nu men snart så... )

Hoppas livet varit betydligt lättare för er under min time out!

6 comments:

  1. Hej, jag har saknat dina blogginlägg och blev chockad att höra vad du råkat ut för. Skönt att du är hemma och känner dig lite piggare. Tror du gör rätt att samarbeta med en ayurvedisk läkare. De kan ju allt om de olika matsmältningseldarna. En panchakarma i Kerala skulle nog lösa alla dina problem. Det finns nog en hel del att göra på hemmaplan också.För varje gång jag går till min ayurvediska läkare och läser på egen hand i mina böcker så får jag aha upplevelser. Jag tror verkligen att de vet vad det gör och de har en sån lång tradition av att använda rening och återuppbyggnad på ett så naturligt sätt. Om du vill ha tips om ayurvedisk behandling i Kerala så kan jag stå till tjänst. Kommer själv åka dit när jag spart ihop tillräckligt med pengar. Krya på dig !

    ReplyDelete
  2. Ja det har varit en pärs både för mig och min omgivning. Ja, det ser ju till helheten på ett helt annat sätt. Jag är tacksam för antibiotikan vilken ju tyvärr kan behövas när det gått för långt. Dock är det intressant att se hur läkarna liksom bara isolerar problemet utan att se helheten och bakgrunden. Jag har lekt med tanken på en ayurvedisk behandling och kanske får det bli en sådan i framtiden. Känner du någon som varit iväg på det? Jag vet att jag har en del mentalt skräp som jag måste städa ur oxå annars spelar det ingen roll vad jag gör med magen så att säga. Där tror jag att kinesiologen kan hjälpa mig att testa av vad det verkligen är som måste städas ur.. jag har dock mina aningar.
    Tack!!!

    ReplyDelete
  3. men vilken resan, fy. Vad skönt att du börjar må bättre. Ta hand om dig och krya på dig.

    kram Cathrine

    ReplyDelete
  4. Tack C!
    Ja, jag har sett döden i vitögat och är väldigt tacksam över att vara på väg tillbaka. Ja, nu ska här tas hand om Jessica på allvar :)

    Kram

    ReplyDelete
  5. Hej, glömde att svara på din fråga. Jag har träffat några stycken som gjort panchakarma. Några har varit nöjda, andra inte. Man måste välja ett seriöst sjukhus. Kerala lämpar sig bäst för panchakarma eftersom det är så vackert där. Det är ju ingen spakur precis. Rätt ansträngande och kanske omvälvande. Svårt att få i sig så mycket ghi den första veckan. Ghi både invärtes och utvärtes för att lösa upp de lagrade toxinerna (ama)Jag har pratat med en professor från ett sjukhus i Kerala som varit här och informerat om deras behandling och hur det går till. Jag kommer bli av med min hypothyros (underfunktion i sköldkörteln) på 3-4 veckor. De bästa förutsättningarna att göra en rening är under monsunperioden och då är resorna dit som billigast. Det är så intressant att läsa om din läkning och jag tror att det kommer att gå jättebra nu när du går regelbundet till en ayurvedisk läkare. De kan ju allt om matsmältning så du är nog i rätta händer.

    ReplyDelete
  6. Hej Anna!
    Det låter enormt intressant! Jag hoppas du kommer iväg och det skulle vara underbart att få höra hur du haft det sedan!

    ReplyDelete