Sunday 29 August 2010

Vi bor i ett spa.


I morse, när vi till frukost satt och mumsade oss mätta på plommon, sa Mattias så här: Vilken lyx vi lever i, som att bo i ett spa ju. Det har han alldeles rätt i! Vår låda från Årstiderna med en massa ekologisk frukt är som en vitaminkick i dubbel bemärkelse. Tänk att kunna mumsa vindruvor och veta att de inte är besprutade med något som kan leda till infertilitet och så härligt det är att äta giftfria bananer som inte gör ont i gommen =) Det var faktiskt min äldste son som gjorde mig uppmärksam på detta först. "Mamma, jag får ont i gommen när jag äter bananer." Jag tyckte det lät lite märkligt men när jag åt min nästa banan insåg jag: jag får ont i gommen! Så har det alltid varit men jag har liksom vant mig vid detta och inte reflekterat över det här. Ut med giftbananerna och in med kravodlade och sonen sade glatt: "Nu får jag inte ont i munnen längre mamma!".

På bilden ser du vår vackra hörna som är fylld av frukt och bladgrönt. Det bladgröna köpte vi på Bondens marknad i lördags. Om du beger dig dit så var dock uppmärksam på att alla inte odlar kravmässigt korrekt!!! De som gör det har KRAV-skyltar uppsatta.

Morotsblast skall man spara och använda i smoothien! Så vitt jag förstått är det här de mesta nyttigheterna sitter =) Svartkålen är riktigt mumsig att äta som den är i en sallad. Grönkålen är en personlig favorit men säkert lite svår för en nybörjare.

Glaset med grön smoothie på bilden består av:
  • Ett stort blad grönkål
  • En banan
  • En näve cashewnötter
  • ca 4 dl vatten
Sen är det bara att mixa och njuta =)
Läs mer om gröna smoothies förträfflighet här.





No comments:

Post a Comment