Monday 30 August 2010

Lunch på Gunnebo.


Jag hade ingen matlåda med idag och vad passar bättre än ett besök på Gunnebo Slott i en sådan kritisk situation? =)

Gunnebo är sååå härligt. De serverar dagens grönsaksrätt med fisk eller kött som tillbehör. De utgår från säsongens grönsaker och skapar meny utefter det.

Eftersom det är tradition att äta dessert på Gunnebo, vilken Jessica före uppvaknandet sommaren 2010 gladeligen hade mumsat i sig utan att fråga om dess innehåll ville jag på något sätt inte bryta traditionen. Jag frågade därför om det månne fanns något mjölkfritt och jag höll tummarna inombords. Jodå, jag fick njuta av en alldeles underbar citron-maräng bakelse. Jo naturligtvis finns det äggprotein i detta men det fick bli mitt undantag. Jaaa.. nu minns jag... det blev dessutom en liten makrillfilé och det intressanta är att jag inte blev hungrig på hela eftermiddagen. Jag hade laddat med frukt och gröna blad att ha vid 15-tiden men jag kände nada hunger. Insåg då att kroppen jobbade med fiskbiten bra mycket längre än den jobbar med grönsakerna...

Här kan man läsa mer om allt det fantastiska på Gunnebo.

Jag var bara tvungen att be en kollega fota mig och grönkålen =) Somliga poserar med Slott i bakgrunden... Jessica väljer grönkål =)

Imorgon skall jag berätta om de fantastiskt goda nötbiffarna (ja, inte av nötkött utan av nötter ;) jag gjorde till kvällsmat. Åtminstone tyckte 50% av de som åt att det var gott. Den andra hälften var lite mer skeptisk.


No comments:

Post a Comment