Saturday 28 August 2010

Mina hår- och hudvårdsprodukter.

Jag tänkte att jag skulle presentera mina fantastiska hår - och hudvårdsprodukter. Alla är ekologiska och ätbara =)

sesamolja använder jag som hudkräm alla årstider utom under sommaren eftersom jag har pitta-konstitution. Jag brukar mogna en del olja som jag sedan häller över på en flaska och använder som ansikts- och kroppslotion.

Jag använder den även för att göra en ordentlig hårinpackning emellanåt. Detta gör jag genom att massera in olja i hårbotten och det gör jag gärna en fredagkväll när jag inte skall träffa några människor dagen efter för håret ser fett ut! Sen är det bara att tvätta ur det på kvällen med honung, ägg eller vad du nu föredrar.
Märket är Kung Markatta och jag har köpt den i min Ica-affär.

Kokosolja - extra virgin, mums säger jag bara. Väldigt god att äta och väldigt skön att smörja in kropp och ansikte med under sommarhalvåret. Och nej, den doftar inte som Tropicana som vi som var med på 80-talet minns ;) Fräscht och gott blir det. Jag använder även Cocosa som deodorant! Dessutom använder jag den för att tvätta bort mitt smink. Den här köper jag på Hälsokosten.

Honung - använder jag som schampo =) Tidigare använde jag rått ägg ( viktigt att bara ta gulan eftersom vitan kan ge stopp i avloppen!!! ) men jag gillar inte lukten av rått ägg i mitt hår =) Så fick jag tips om att använda honung istället och det doftar ju mums! Jag tar ca två teskedar och fyller på med lite vatten tills det blir en bra schampoo-lik konsistens. Sen masserar jag in i hårbotten och låter sitta i ca 5 min. Därefter sköljer jag ur det. Honungen är ekologisk och går nog att få tag på lite varstans. Numera tvättar jag håret varannan vecka. Jag duschar och masserar skalpen däremellan vid behov.

Nu skall jag göra smörstekta kantareller....

Ha en skön lördagkväll!


No comments:

Post a Comment