Sunday 27 January 2013

Tänder.

Jag vet att åtminstone en av mina trogna läsare har väntat länge på detta inlägg Ler  I början när jag åt 811 hade jag en ömhet i en tand i överkäken på vänster sida. Detta gjorde att jag undvek att tugga på den sidan. Efter en tid ville jag bli av med detta så jag googlade runt en del. Jag använder inte fluor i min tandkräm och inte heller tandkräm med glycerin i. Glycerin lägger sig som en skyddande hinna runt tanden vilket ju kan vara bra men det förhindrar att tanden bygger upp ny emalj. Nåväl, jag hittade en hel del tips och jag valde att prova salt och olivtvål. Jag blandade grovkornigt havssalt i en burk med vatten. Kanske knappt en centimeter i en burk stor som en honungsburk ungefär, sedan fyllde jag på med vatten, skakade om och satte ett lock på. Jag köpte även en ekologisk olivtvål som var så ren som möjligt som jag använde att borsta tänderna med. Jag fuktade tandborsten och gned den mot tvålen och sedan borstade jag. När jag borstat klart tog jag en liten klunk av saltvattnet och gurglade runt. Detta gjorde jag varje kväll i två veckor och det var den tid det tog för min tand att sluta vara öm. Kort och gott:

1. borstade tänderna med ekologisk olivtvål

2. sköljde med en vatten/salt-lösning

 

Det här hjälpte mig och kanske kan det hjälpa någon annan. Om du är det minsta osäker på tvålen så skippa den och kör bara saltblandningen!

2 comments:

  1. Åh tack snälla du! Jag borstar redan tänderna med Toothsoap. Ilningar har jag faktiskt fått bukt med, det ilade i typ varje tand och smärtade så fort jag nuddade dem tidigare. Däremot jobbar jag fortfarande på att bygga upp och emaljisera tänderna, och har en väldans massa plack. Ska helt klart prova att skölja med vatten/salt-lösning och se om det kan göra något för bakterieplacket, har letat efter något att skölja med! Kram! Martina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så bra, hoppas saltlösningen kan hjälpa dig!

      kram kram

      Delete