Sunday 20 January 2013

PMS - ett minne blott på Raw Food,




Vansinnigt arg några dagar innan mens. Blödig och drabbad av låg självkänsla och trötthet när mensen väl infinner sig. Känner ni igen er? Så var det för mig tidigare och det blev liksom värre för varje år. Jag blödde dessutom i 1.5 vecka och var så enormt trött. Jag fick alltid avboka kvällsaktiviteter under denna tid för jag orkade inte. Vidare såg jag till att flytta på viktiga möten eller presentationer på jobbet som inföll under de dagar jag blödde. Jag vet inte när vändningen kom eller hur länge jag åt Raw Food innan den kom. Jag hade ju mest fokus på att bli av med mina diarréer och min allvarliga undervikt till följd av dessa i kombination med mina lunginflammationer. Att ha blivit av med samtliga PMS-symtom är helt fantastiskt. Vilken frihetskänsla! Dessutom blöder jag numera bara i 3-4 dagar. Så härligt att vara den Jessica det är tänkt att jag skall vara och inte en arg/blödig/grinig/osäker person. Jag avskydde att vara sådär arg utan orsak. Det var ju min familj som drabbades förstås. Men det var som ett monster bodde inom mig. Jag kan fortfarande bli arg/ledsen/blödig men numera är det en orsak som ligger bakom och det är en enorm skillnad. Även om mitt humör numera är otroligt stabilt. Jag har ett så stort lugn inom mig. Jag brukar säga att jag känner mig som en gammal gran i skogen :D Jag har gjort en film om detta ämne som jag hoppas kan inspirera er att inför mer Raw Food även i ert liv.

6 comments:

  1. Hej Jessica!
    Tack för detta!
    Jag har sedan okt -12 gått över till samma Raw Food som du. Jag har tyvärr också lidit av fruktansvärd PMS som till och med gjort att jag inte kunnat gå pga smärta i benen.
    Det som har förbättrats för mig markant är att jag nu kan gå, även vid PMS ! Helt fantastiskt!
    Är något mindre arg, färre blödningsdagar och mindre ont i magen men det som förvärrats, eller om jag märker det mer när annat försvunnit, är att jag gråter mycket. Detta är väldigt jobbigt. Som om jag går igenom någon sorg.
    Tänkte höra med dig om du hört något om det här med signalsubstaner inom 80 10 10?
    Vet att bananer är bra men annat tips kanske?

    Tack för din blogg! Fortsätt upplysa andra om friskheten.

    Härtliga hälsningar
    Martina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Martina!
      Stort grattis till dina framsteg!!!
      Gråter du mer öht eller är det endast vid mens? Jag har inte hört något om signalsubstanser men jag har inte heller fokuserat på det så jag kan mycket väl ha missat detta. Det jag vet är att många på 30bananasaday har blivit av med depressioner genom att äta 80/10/10.
      kram
      Jessica

      Delete
    2. Hej igen och tack för ditt svar!
      Tack för upplysningen om 30bananasaday!
      Jag kan tycka att jag känner mig mera låg sedan jag började med 80/10/10 men det är naturligtvis värst inför mens. Däremot har jag mer fysisk ork vilket var längesedan jag hade. Min övergång är rätt så jobbig då jag fått och får kraftiga utrensningsproblem i mag- och njurområdet och huvudet. Min kropp slutar funka helt enkelt. Tar en dag i taget och försöker fokusera på framstegen så gott det går.
      Om du vet någon som haft svåra utrensningproblem och tagit sig förbi dom, så får du gärna tipsa.
      Än en gång Tack för ditt svar.

      Kram Martina

      Delete
    3. Hej igen Martina!
      På 30banansaday kanske du kan hitta likasinnade. Jag känner inte till någon som känt sig låg vilket inte behöver betyda att det inte finns någon som gjort det! Får du i dig tillräckligt med kalorier? Om du vill kan du gärna skicka meddelande enskilt till mig på min facebooksida: www.facebook.com/40andFitOnFruit
      Varma kramar
      Jessica

      Delete
  2. Hej Jessica! Oj vad skönt att du slipper de problemen nu! Jag jobbar på att få bukt med mina problem, som istället är att jag inte har haft någon mens på nio år och extremt låga hormonnivåer:( Jag hoppas att kroppen kan hitta balans nån dag, kan egentligen fatta att kroppen inte vill vara fertil så länge allting inte står rätt till i kroppen.. Tänkte vara sådär jobbig igen och fråga om det där inlägget om tandhälsa du skulle publicera! Nu känner jag mig grymt tjatig:) Förstår helt klart om du inte har tid eller vill skriva, du får gärna meddela det så jag inte går å väntar:) Kramar till dig! /Martina (en annan, inte samma som kommenterat ovan...lustigt att det är en till!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jisses så mycket konstigheter du har att hantera Martina!! Skickar en massa energi till dig! <3
      Precis gjort inlägget om tandhälsa, bara för dig!!! Äntligen, säg!!!
      Massa kramar till dig oxå!
      Jessica

      Delete