Tuesday 29 May 2012

Lunginflammation = dåligt immunförsvar.

Jag har ramlat på det överallt, lunginflammation är tecken på dåligt immunförsvar. Det känns inte alls konstigt när jag tänker på hur jan-juni 2011 såg ut för mig. Jag hade magsjuka och flera virusinfektioner innan det kulminerade i en allvarlig lunginflammation som sedan följdes av ytterligare en. Jag var livrädd för hostande människor efter det, jag fick rent ut sagt panik om någon i min närhet hostade. När jag var på återbesök på vårdcentralen började jag gråta när jag tvingades sitta i väntrummet med en massa andra hostande människor. Jag tror det var helt rätt av mig att undvika sådant då. Det gällde för mig att boosta mitt immunförsvar. Nu är jag inte längre rädd för andra människor som hostar för jag vet att mitt immunförsvar är så enormt mycket starkare nu än vid samma tidpunkt förra året.

 

Hur boostar man då sitt immunförsvar? Jo man sover ordentligt, man plockar bort de värsta inflammationsskaparna ur sin kost (kött, mejeriprodukter, gluten, socker(känns så självklart att jag inte tycker jag behöver skriva det) och ökar på med massor av frukt och grönt. Jag tycker det känns enormt bra att jag själv kan påverka min situation. Det känns enormt bra att inte bli däckad av förkylningar och magsjukor utan att kunna styra själv över sådana saker.

 

Vårt immunförsvar är bra för fler saker. Visste du att det skapas cancerceller i våra kroppar varje dag. Hur skall vi ta hand om dem? Jo genom att stärka vårt eminenta immunförsvar!

 

Våra kroppar är inte värdelösa och hjälplösa. Våra kroppar är fantastiskt konstruerade men vi sätter hela tiden käppar i hjulet för att kropparna skall kunna fungera optimalt!

No comments:

Post a Comment