Thursday 29 July 2010

Schampofri i snart 2 månader.

Jag är sååå trött på alla kemikalier som finns på, i och runtomkring oss. En väninna nämnde något om att inte schamponera håret och jag tycker om att prova nya saker så jag slutade schamponera håret den 2 juni i år.

Den första månaden gick det lite upp och ner men inte i närheten av hur illa jag trodde det skulle vara. Hur har jag gått tillväga då? Jag har duschat håret nästan varje dag, och masserat hårbotten ordentligt. Varje dusch har avslutats med kallt vatten och jag har successivt sänkt temperaturen för att inte chocka kroppen. Jag "tvättar" håret en dag i veckan och söndagar har det fått bli eftersom det ofta är lite meck med hårtvätten just nu. Men jag tycker om det =)

Jag har de här månaderna tvättar håret med:
1. ägg ( endast äggulan, äggvita får skall inte spolas ner i avloppet, det kan bli stopp! )
2. bikarbonat
3. ekologiskt balsam
4. honung

Mitt hår är inte kompatibelt med bikarbonat, det blir för torrt. Ägg gillar mitt hår men jag tycker inte att rått ägg luktar så gott.... Det ekologiska balsamet använde jag på Stockholmsresan och en gång efter att jag hade gjort en inpackning med sesamolja. Jag fick ett tips av Lisen Sundgren som skrivit böckerna Lisens örtspa och Lisens Indiska spa att använda honung och det var ljuvligt =) Man tar honung i torrt hår och låter verka i ca 5 min innan man sköljer ut det.

Hon har även i sin bok skrivit att man kan använda björklöv så det tänker jag prova!

Den senaste tiden blir inte mitt hår fett längre alls. Att tvätta håret blir mer en stund att pyssla om håret. Barnen, som är 8 respektive 6 år har aldrig kommit i närheten av schampo eller någon annan produkt i håret så jag vet att man kan klara sig utan detta helt!




No comments:

Post a Comment