Friday 30 July 2010

KISS

Keep it simple, stupid, är en regel jag lärde mig av min lärare i C++-programmering på KTH. Jag inser att det är något vi skall applicera på den mat vi äter också. Vi är så vana att tillaga och koka maten idag. Jag har sett studier som visar att den maten inte bara blir näringslös utan t o m skadlig för oss. Det räcker att se sig om bland alla andra levande organismer. Hur många av dem steker, kokar, grillar, mikrar sin mat? Just det. De äter sådan mat som är gjord för dem, dvs de behöver inte tillaga den. De äter inte andra djurs mjölk, de grillar inte sitt kött om de är köttätare osv... Varför tror vi människor alltid att vi är så himla annorlunda?

Jag funderar nu på hur jag skall kunna införa mer frukt och Raw Food i min familj på ett aptitligt sätt. Läser "kokböcker" och funderar. När det i själva verket bara är att ställa fram frukt och grönsaksfrukter(gurka, tomat, zucchini,aubergine m fl) och låta barnen plocka.

Men, men...! Får de i sig alla näringsämnen då undrar den ängslige.... O ja! Är svaret, dessutom stressar man inte deras kroppar med mjölkprodukter och gluten.

Gröna blad, denna gudagåva åt människan. Inte så enkelt att få tag på just nu eftersom vi länge har förkastat dem. Maskrosblad t ex stärker magen och är bra mot lever och gallsbesvär. Nässlor är också väldigt näringsrika och sänker blodsockret. Så snart det slutat regna så kopiöst skall jag plocka späda nässelblad att mixa ner i vår gröna smoothie.

Vill man ha en rejäl ekologisk fruktlåda levererad till dörren kan man abonnera på detta på Årstiderna.

Ha en fin dag! =)

No comments:

Post a Comment