Saturday 5 August 2017

Färga håret med Henna.

Hej på er!

Nu skall jag testa att färga håret med henna. Jag kan inte minnas när jag senast färgade håret med vanliga metoder, dvs sådana som luktar starkt av kemikalier. Jag minns dock att jag inte alls gillade lukten av dem. Mitt hår har fått en del grå toner och ny tycker jag de skulle vara roligt att testa att färga. Jag tycker ju det är så vackert med mörkt hår så jag vill behålla mitt ett tag till. Så jag tänkte att jag skall prova Henna. Jag köpte ett paket på 100 gram på Fram men efter att ha läst på lite på nätet upptäckte jag att jag kommer behöva mer färg. Så idag köpte jag några fler paket och har förberett färgen nu ikväll.

Jag bestämde mig för att prova med 2,5 paket efter att ha läst runt lite.


Jag kokade sedan upp vatten som jag lät svalna av något innan jag blandade ner det i henna-pulvret. Jag tillsatte även lite citronsaft.


Konsistensen skall bli som sockerkakssmet och det tror jag att jag lyckades med: 


Sen får det stå och gotta till sig i ca 12 timmar: 


Jag har även läst att man skall låta färgen sitta i länge första gången. Gärna 6-8 timmar. Så det blir till att gå med turban hela dagen imorgon. Det skall bli enormt spännande att se resultatet imorgon kväll! 
Jag har även sett att det kan dröja några dagar innan man ser slutresultatet. Låter spännande :) 

No comments:

Post a Comment