Saturday 21 February 2015

Progress, not perfection!

Kathy Freston


Häromdagen hörde jag på en podcast, med Rich Roll förstås, *skrattar*. Det kanske låter enformigt men gästerna i hans podcast slutar aldrig att imponera på mig! Kloka, tappra, vänliga människor. Den här gången gästades han av Kathy Freston. En varm, härlig kvinna som förespråkar veganskt leverne men uppmuntrar att man tar det i sin egen takt. Vi behöver inte eftersträva perfektion det första vi gör. Jag pratade med Fullyraw Kristina en gång om just detta. Att möta människor där de är. Vi har alla kommit olika långt på vår resa och det måste vi respektera. Som ni alla vet så började jag min resa mot ett liv utan animaliska produkter av hälsoskäl. Idag blöder mitt hjärta när jag, som häromdagen, såg en slaktbil med en glad tjuren Ferdinand på. Jag vet att många människor känner som jag. Vi vill inte skada djur men man kopplar bort. Det gjorde jag också förr. Dessutom måste man ju äta kött för att må bra och jag ville ju må bra. Jag minns en gång på jobbet när mina rara kollegor pratade om hur de aldrig skulle kunna döda en humla. De är ju så söta! Samtidigt mumsade de i sig sin kyckling som de hade med sig i lunchlådan. Kycklingar är ju också söta tänkte jag... Ja ni förstår vad jag menar.

Tillbaks till Kathy, hon förespråkar som sagt att man skall ta det hela i sin takt. Byta ut något mål här och där och känna att det är lustfyllt. Jag är själv långt ifrån perfekt. Under mitt första köttfria år åt jag kött under storhelgerna och när jag blev bjuden på det. Men sedan nådde jag en gräns när det inte gick längre. Det smakade inte bra och magen mådde definitivt inte bra. Jag har fortfarande kvar mina gamla skinnstövlar men jag försöker hitta alternativ när jag köper nya skor. Vi gör alla så gott vi kan helt enkelt!

Här kan ni lyssna när Kathy pratar med Rich. Och här hittar ni hennes hemsida.

Önskar er en mysig lördagkväll! Här skall det bli mello för hela slanten, det är heligt för de stora killarna!

No comments:

Post a Comment