Tuesday 28 September 2010

Lins- och mungbönsgroddar.

Mina första egengroddade linser är provsmakade och nu står de i fönstret för att bli lite gröna och bli ännu nyttigare =)

  IMG_0986

De står i en vacker vas med en handduk över. Inte så estetiskt med handduken dock ;)

Nu är det dags att prova lyckan med mungbönor också. Jag har köpt ekologiska från Kung Markatta på Ica. Så jag började med att mäta upp 2,5dl i en bunke.

 IMG_0987  

Sen var det dags att tvätta/skölja dem ordentligt. Jag tror jag sköljde 5-6 gånger så att vattnet såg rent ut.

IMG_0988

Sen slog jag på ordentligt med vatten, jag vet hur mycket blötlagda mungbönor sväller sedan tidigare.

IMG_0989

En handduk över och nu får de ligga i blöt till i morgon bitti, dvs 12 h.

IMG_0990

Imorgon sköljer jag av dem igen och slår av allt vatten och sedan skall de gro i 3-4 dagar. Det får vara kvar i sin bunke, med handduken över men utan vatten. Sen skall de sköljas två gånger per dag ( morgon och kväll). Skall bli spännande! =)

Bredvid mungbönorna står rejuvelacen och jag kommer att ha första satsen färdig imorgon kväll! Jag längtar!

IMG_0991

Jag har inte kunnat äta som jag gjorde på Living Food och i förmiddags var det alldeles för bra fart på tarmen igen. Det gör att jag är fundersam till min frukost som består av havregrynsgröt och havremjölk. Ponera att jag är glutenintolerant, då kan det vara risk med att äta havre för det kan finnas spår av gluten från andra sädesslag. Därför har jag förberett en frukost till imorgon:

IMG_0992

Jag har lagt 1 dl solrosfrön och 1dl dadlar i 1dl vatten. Detta kommer jag mixa imorgon och smaksätta med vaniljpulver. Frukosten heter soluppgång och den är helt fantastisk! Helst skall det vara färska dadlar men jag får nöja mig med torkade. Till det kommer jag dricka min gröna smoothie som vanligt precis som resten av familjen men de kommer att äta havregrynsgröt. Tänkte testa soluppgång på killarna i helgen eller någon annan smarrig frukostsoppa. Dumt att börja med något nytt en vardagsmorgon ;)

4 comments:

  1. vilken spännande frukost "soluppgång" måste jag prova:D sen jag slutade med mjölet har det varit omelett eller banan och äpple till frukost, blir lite tråkigt i längden.

    kram Cathrine

    ReplyDelete
  2. jaaa den är jättesmarrig! Jag hällde bara över allt i tallriken i mixern nu i morse ( obs att jag tvättade allt noga innan jag blötlade det igår ). Jag fick dock sätta till lite mer vatten för att få en soppliknande konsistens märkte jag. Sen smaksatte jag med ekologiskt vaniljpulver och finhackade ett äpple i innan servering för att få lite att tugga på men det går ju lika bra att mixa ner äpplet om man föredrar det. Jag hoppas kunna bjuda på fler smarriga frukostalternativ framöver!

    Ha en härlig dag! =)
    kram Jessica

    ReplyDelete
  3. Tack för receptet till soluppgång.Det ser mycket nyttigt ut.Jag brukar mixa mjölk med dadlar och sen koka det med lite kanel.Ett ayurvediskt knep om man har svårt att sova.Fungerar bra för mig och det är så gott!

    ReplyDelete
  4. Hej Anna
    Vassego! Det kommer från Living Food i Valdemarsvik och ursprungligen från Anne Wigmore. Låter väldigt mumsigt med din drink förutom mjölken då som jag undviker. =)

    ReplyDelete