Tuesday 14 August 2012

Nu är apelsinerna slut…

20120814_204026

Nu kommer det inte fler apelsiner till min ekologiska butik för säsongen. Men däremot har ju druvorna kommit. Söta, goda, ekologiska druvor <3 Det är faktiskt en av de stora tjusningarna med att äta 80/10/10, att utbudet av vad man kan äta varierar under året. Annat var det förr när jag levde på pasta och köttfärssås, det fanns ju året om =D

Idag har jag yogat en timme på morgonen, jobbat, haft riktigt bra möten, köpt blommor till våra utekrukor och sprungit. Jag är så oerhört tacksam över all energi jag har nuförtiden!

5 comments:

  1. Hej Jessica! Tänkte bara fråga, hur tvättar du håret numera? Använder du fortfarande honung, bara vatten eller något annat? Jag försökte mig på att tvätta med bara vatten, håret var bra i början, sen blev det bara allt sämre..och efter en dryg månad gav jag upp. Kanske borde gett det längre tid, men men.. Körde i lite balsam jag hade hemma från Faith in nature och det var ännu värre...håret blev plast. Så jag provade med honung istället (och satte i det blandat med vatten i torrt hår, istället för i blött hår som jag provat förut vilket inte blev bra) och det känns bra efter första gången iaf:) Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Martina!
      Mitt hår har kommit dit hän att det fungerar riktigt bra med enbart vatten. Ibland kör jag dock en honungstvätt fortfarande. Jepp, i torrt hår skall det vara =) Sen märker jag väldigt tydligt att tricket med vattentvätt är att efter man gnuggat igenom hårbotten och använt varmt/ljummet vatten skall man alltid avsluta med att skölja med kallt eller åtminstone rejält svalare vatten. Hårbotten mår mycket bättre av det!
      kram

      Delete
  2. Tack snälla för svaret! Har provat med alla möjliga värmelägen & kombinationer i vattnet, men mitt hår vill inte riktigt med bara vatten just nu, blir en enda blandning av riktigt fett och riktigt torrt, och livlöst. Ska köra med honung ett tag och göra ett nytt försök med bara vatten när kroppen är i mer balans! Bara lite undring till:) Hur ofta tvättar du håret med vatten? Kan du tvätta/skölja håret dagligen om du skulle vilja utan att det slits? Och hur ofta tvättade du håret med honung när du gjorde det oftare? Hoppas det är ok att jag frågar:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tvättar håret med vatten ungefär varannan dag. Ibland kan det gå flera dagar utan att håret ser det minsta ofräscht ut. Jag tror faktiskt att jag kan skölja det dagligen, bara jag använder kallt/svalt vatten på slutet. Hm... jag tror jag tvättade det en gång i veckan med honung tidigare. Även när du tvättat med honung gäller regeln att skölja med kallt/svalt på slutet.

      Självklart är det okej att du frågar =))

      Delete
  3. Halloj igen! Det är lite roligt, för när jag slutade att bara använda bara vatten till tvätt började jag ganska snart att känna mig äcklig i håret..det kändes aldrig rent! Trodde väl aldrig (innan detta) att man kunde känna sig smutsig i håret när man tvättade det med schampo/honung/etc;) Nu är jag tillbaka på vatten och det lär väl ta ett tag innan håret blir som det ska helt, men jag har insett att det helt klart känns bättre med bara vatten...det kliar inte i skallen, jag känner mig ren, jag tappar inte hår och håret blir inte fett eller plastigt som det blev av honung och balsam. Och, jag antar att jag bör ge det en hel del tid innan jag utvärderar helt, en månad höll jag på sist och antar att det kanske behövs ännu mer tid.. Kram!

    ReplyDelete